Coronavirus (covid-19)

Medarbejder- og Kompetencestyrelsen rådgiver departementer og større styrelser om de spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med den ansættelsesretlige håndtering af coronavirus (covid-19). Vi følger udviklingen nøje, og opdaterer løbende denne side.

Coronapandemien påvirker i væsentlig grad vores hverdag og vores arbejdsliv. Det stiller store krav til måden, vi omgås hinanden på, og til måden vi indretter os på arbejdspladserne.

Overordnet handler det om at mindske risikoen for smittespredning mest muligt. I den forbindelse kan der opstå ansættelsesretlige spørgsmål i relation til coronavirus, som arbejdsgiverne skal forholde sig til, og som skal håndteres.

Det er de fælles rammer for håndtering af corona på statslige arbejdspladser samt retningslinjerne for offentlige kontorarbejdspladser, der er regulerende ift. statslige arbejdspladser. Hvis der er overlap, er det rammerne for statslige arbejdspladser, der skal følges.

Fælles rammer for håndtering af corona på statslige kontorarbejdspladser (PowerPoint)

Retningslinjer for ansvarlig indretning af offentlige kontorarbejdspladser

Herunder har vi samlet relevante retningslinjer, cirkulærer, aftaler, kontaktoplysninger m.v., så man som arbejdsgiver kan få overblik over det relevante materiale.

Få svar på spørgsmål af sundhedsmæssig karakter eller om inddæmning af smitterisiko

Har du spørgsmål om, hvilke foranstaltninger og tiltag, der skal tages for at inddæmme smitterisikoen, skal du rette henvendelse til Sundhedsstyrelsen eller til Styrelsen for Patientsikkerhed.

coronasmitte.dk finder du endvidere alle de seneste opdateringer fra myndighederne om coronavirus (covid-19).

Gode råd om ledelse på distancen

Mange medarbejdere i staten arbejder i øjeblikket hjemme på grund af coronapandemien. Det giver nye udfordringer, og stiller andre krav til ledelse. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har derfor udarbejdet materiale med gode råd, inspiration og værktøjer til virtuel ledelse på distancen. 

Kontakt os ved behov for yderligere rådgivning

Har du spørgsmål eller behov for yderligere rådgivning kan du kontakte Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på arbejdsgiver@medst.dk eller på tlf. 25 40 97 23. Vores telefon er åben mandag til fredag fra kl. 9-16.